دومین جلسه بررسی صلاحیت کابینه | پزشکیان: وقتی کسی جرات نداشت از این حرف‌ها بزند من از این حرف‌ها زدم-راهبرد معاصر
رئیس جمهور: مسئولان به وعده‌های خود در خدمت‌رسانی به زائران اربعین عمل کنند پیشنهاددیوان‌محاسبات درباره شفافیت منابع هدفمندی یارانه‌ها اطلاعیه جدید سپاه درباره عملیات شهادت هنیه گزارش نیویورک‌تایمز از ترور شهید هنیه دروغ است طحان نظیف: طرح حمایت از مالکیت صنعتی در شورای نگهبان تائید شد دو ابهام شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب مخبر: صهیونیست‌ها سیلی خواهند خورد سردار جلالی: طرح‌های پاسخ سریع به تهدیدات زیستی تدوین شود گفت‌وگوی وزیر کشور عراق و سردار احمدی‌مقدم درباره آخرین اقدامات اربعینی ایران و عراق سخنان هنیه در دیدار با رهبر انقلاب: ۶۰ نفر از خانواده ما در غزه شهید شدند کدام مقامات خارجی امروز با پزشکیان دیدار کردند؟ بیانیه شورای نگهبان: جهان به زودی شاهد نابودی رژیم صهیونیستی خواهد بود واکنش علی لاریجانی به ترور هنیه جلیلی:‌ خون اسماعیل هنیه مهر پایانی بر عمر رژیم صهیونیستی است دولت برای شهادت «اسماعیل هنیه» ۳ روز عزای عمومی اعلام کرد

دومین جلسه بررسی صلاحیت کابینه | پزشکیان: وقتی کسی جرات نداشت از این حرف‌ها بزند من از این حرف‌ها زدم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در تمام مراحل انتخاب وزرای پیشنهادی مشورت‌های لازم با افرادی که باید انجام می‌دادیم انجام شده است، گفت: مشورت‌ها در سطح بالا انجام شده و بدون مشورت اینجا نیامده‌ایم.
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۱ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 17
کد خبر: ۲۵۴۷۰۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ دومین جلسه علنی بررسی برنامه‌ها و اهداف وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، عصر امروز شنبه (۲۷ مردادماه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف و حضور ۲۰۸ نماینده دقایقی قبل آغاز شد.

در جلسه نوبت صبح، دکتر مسعود پزشکیان به مدت ۵۷ دقیقه درباره کلیت برنامه دولت خود سخنرانی کرد و در ادامه ۸ نفر نماینده موافق و ۵ نماینده مخالف، هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه در خصوص کلیت ترکیب پیشنهادی وزرا دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

قرار است در نوبت عصر سوابق و برنامه‌های «علیرضا کاظمی» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بررسی شود و در صورت باقی ماندن زمان کافی بررسی برنامه‌های «ستار هاشمی» وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در دستور کار قرار خواهد گرفت.

در ادامه سخنگوی کمیسیون‌های تخصصی گزارشی از برنامه‌های مطرح شده از سوی وزرای پیشنهادی مربوط به کمیسیون خود ارائه می‌کنند. سپس ۲ نماینده مخالف و ۲ نماینده موافق (هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه) درباره هر وزیر پیشنهادی صحبت خواهند کرد.

پس از آن، وزیر پیشنهادی مربوطه یا رئیس جمهور فرصت دارند تا از برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی دفاع کنند.

همچنین سخنرانی وزرای پیشنهادی برای دفاع از برنامه‌ها و سوابق خود طبق حروف الفبا انجام می‌شود.

پیش بینی می‌شود در روز چهارشنبه ۳۱ مرداد اخذ رای نمایندگان برای تائید یا عدم تائید هر کدام از وزرای پیشنهادی به صورت جداگانه برگزار شود.

رئیس جمهور: من تلاش نکردم عیب‌ها را بزرگ کنم تا بیگانگان بتوانند از آن سواستفاده کنند

«مسعود پزشکیان» که برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود در نوبت عصر مجلس شورای اسلامی حضور یافت، با بیان اینکه هر کس به طریقی دل ما می‌شکند، بیگانه جدا دوست جدا می‌شکند، بیگانه اگر می‌شکند حرفی نیست، من در عجبم دوست چرا می‌شکند، گفت: من تلاش نکردم عیب‌ها را بزرگ کنم تا بیگانگان بتوانند از آن سواستفاده کنند.

وی افزود: امکان ندارد که دروغ گفته باشم، یا به حرفم پایبند نباشم. در طول دوران نمایندگی و زندگی‌ام از بی‌عدالتی نگران بودم و از قومیت‌ها دفاع کرده‌ام. هنگامی که کسی جرات نداشت، از این حرف‌ها بزند، من از این حرف‌ها زدم چرا که به آن باور داشتم.

رئیس جمهور با یادآوری اینکه بنده را برای گفتگو‌های انتخاباتی صدا کردند، خاطرنشان کرد: به آنها گفتم بنده اصولی دارم که حق و عدالت است؛ برای این حق و عدالت می‌خواهم اصلاحات کنم و به شدت به آن معتقد هستم. امام حسین (ع) وقتی به سمت کربلا می‌رفت فرمودند: مگر نمی‌بینید به حق حمله می‌کنند؟ وقتی جامعه‌ای داشته باشیم که حق در آن نادیده گرفته شود، بر هر مسلمانی وظیفه است که در آن قیام کند؛ امام حسین (ع) فرمودند برای اصلاح امت جدم خروج کرده‌ام؛ امر به معروف و نهی از منکر برای آن است که از حق عدول نشود و عدالت زیر پا گذاشته نشود

پزشکیان تصریح کرد:معتقدم استراتژی و روش برون رفت از وضعیت موجود، بسیجی است که در هنگام حمله دشمن به خاک کشورمان ایجاد شد. بسیج همه، نه بسیج یک عده و یک گروه!

در عمل امتحانم کنید

رئیس‌جمهور با بیان اینکه برادری می‌گوید که وزرا سلایق مختلف دارند، اظهار کرد: وقتی پایبند به قانون است، دیگر سلایق مختلف معنا ندارد. ما پایبند به چشم‌انداز قانون، اراده و اعلام و امضای رهبر انقلاب هستیم.

پزشکیان اظهار کرد: ۲۰ سال است که براساس چشم‌انداز قرار بود که ما اول شویم، اما فقط با یکدیگر دعوا کردیم، فقط یکدیگر را نقد کردیم. رمز موفقیت این است که دست به دست یکدیگر دهیم، باید با هم در مقابل این تهاجمات بایستیم، چراغ راه و پیمان ما مسیری است که رهبر انقلاب مشخص کرده است، هر حرفی که زدم در عمل و در این مسیر امتحانم کنید.

وی تاکید کرد: در تمام مراحل انتخاب وزرای پیشنهادی مشورت‌های لازم با افرادی که باید انجام می‌دادیم انجام شده است. مشورت‌ها در سطح بالا انجام شده و بدون مشورت اینجا نیامده‌ایم.

رئیس‌جمهور گفت: با تمام وجود به رضایت مردم اعتقاد داریم و تلاش خواهیم کرد که این مردم راضی شوند.

پزشکیان با بیان اینکه من در زندگی‌ام جز به محرومین فکر نکرده‌ام و جز برای آنها کار نکردم، اظهار کرد: وقتی وزیر بودم به من گفتند، سهم بگیر یا در بیمارستان خصوصی کار کنیم. پاسخ دادم: من به بیمارستان خصوصی نمی‌روم. گفتند بازنشسته شوی، چه کار می‌کنی؟ گفتم می‌روم باغبانی می‌کنم، اما از مردم برای طبابت پول نمی‌گیرم و نگرفتم.

وی افزود: نه مجوز مطب گرفته‌ام و نه سهام دارم، توان و علم و مهارتم را در استخدام ملت گذاشته‌ام. آنهایی که شهید شده‌اند، دینی بر گردن ما دارند و ما موظفیم آن راه را با باور و اعتقاد ادامه دهیم.

رئیس‌جمهور خطاب به نمایندگان، گفت: از شما می‌خواهم به همه عزیزانی که انتخاب کرده ایم، با قدرت رأی بدهید. ما بسیج شویم و در مسیری که رهبری معظم مشخص کرده یکصدا در مقابل این تهاجم و تهدیدات بایستیم. ما نیاز به وحدت داریم، باید عقده‌ها و گره‌های گذشته را کنار بگذاریم و دست به دست هم بدهیم و این راه سخت را با هم ادامه دهیم.

غیرصادقانه و منافقانه با هیچکس برخورد نخواهیم کرد

پزشکیان با بیان اینکه ما، دروغ نخواهیم گفت و غیرصادقانه و منافقانه با هیچکس برخورد نخواهیم کرد، تاکید کرد: این باور و اعتقاد ماست. اگر به اصلاحات معتقدیم، برای این است که حق و عدالت در جامعه به آن شکلی که باید باشد، نیست.

وی افزود: تا جایی که از دستم بربیاید و زنده باشم و بتوانم، حق و عدالت را پیگیری و اجرا خواهم کرد؛ اما کسانی که مدیریت می‌فهمند، می‌دانند که حل مشکلات، دفعتاً ممکن نیست. ما باید دست به دست هم بدهیم و مسیری که مشخص است را براساس حق و عدالت پیش برویم و دنبال منافع خود و جناحمان نگردیم.

رئیس جمهور گفت: این مجلس است که باید چارچوب را مشخص و مسیر را ریل‌گذاری کند؛ تابحال هیچ قانونی به خاطر اینکه غیرعادلانه است، از شورای نگهبان به مجلس برنگشته است. اگر مشکلی در کشور وجود دارد، به خاطر لوایح و قوانینی است که ما تصویب کردیم. بپذیریم که باید عدالت و حق را در جامعه پیاده کنیم و نباید بخاطر قدرت دعوا کنیم. بپذیریم که رمز موفیت ما وحدت، انسجام و هم‌پیمانی ما در رفتن به سمت چشم‌انداز و سیاست‌ها است.

رئیس‌جمهور با بیان این مطلب که همه اعضای کابینه پیشنهادی افراد مشهوری هستند و لازم نیست یکی یکی اسم آنها را ببرم، اظهار کرد: این قاعده‌ای است که از قبل بوده و این پروتکل را از من بپذیرید که زیاد از این پروتکل‌ها بلد نیستم؛ دلم می‌خواهد همانی باشم که بودم. دوست ندارم تغییری در رفتار و زندگی ام ایجاد شود؛ نمی‌خواهم خودم را بالاتر از کسی بدانم؛ من هم مثل شما هستم برادر و دوست شما هستم.

مطمئن باشید وزرای پیشنهادی در دفاع از کشور و نظام و رهبری کوتاه نخواهند آمد

پزشکیان افزود: باید دست به دست هم بدهیم تا کار درست شود و این عزیزانی که الان در مقابل شما هستند را به عنوان دوست بپذیرید و به آنها کمک کنید. قبول دارم که همه ما اشتباه داریم، چون معصوم نیستیم؛ علی (ع) می‌گوید «خودتان را محروم نکنید و محافظه کارانه با من برخورد نکنید که مبادا من را به حق و عدالت مشورت ندهید.»

وی افزود: علی (ع) می‌گوید من بالاتر از این نیستم که اشتباه نکنم یا در عمل خطایی از من سر نزند؛ وقتی امیرالمؤمنین (ع) این حرف‌ها را می‌زند ما که دیگر عددی نیستیم و حتما اشتباه و خطا خواهیم داشت. برادرانه و دوستانه ما را کمک و راهنمایی کنید؛ ما نمی‌خواهیم جاده خاکی برویم می‌خواهیم در مسیر بمانیم؛ به حق و عدالت معتقدیم. نمی‌خواهیم حق هیچ فردی را ضایع کنیم یا نادیده بگیریم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کمک کنید همه این عزیزان رأی بیاورند، اظهار کرد: به آنهایی که گیر می‌دهید، بیشتر کمک کنید؛ من این افراد را بیشتر از شما می‌شناسم؛ اگر همین الان اتفاقی بیفتد، همین افراد در خط مقدم هستند. مطمئن باشید از دفاع از کشور و نظام و رهبری کوتاه نخواهند آمد؛ ما را نظارت و کمک کنید؛ همه مردم کمک کنند تا ایران را به وضعیتی برسانیم که لیاقت ماست. وضعیت کنونی لیاقت ما نیست.

سلیمی: اینکه رئیس جمهور تحت فشار برخی سهم‌خواهان قرار نگرفت، قابل تمجید است


در ادامه این جلسه، حجت الاسلام علیرضا سلیمی در جلسه علنی عصر شنبه (۲۷ مردادماه) مجلس شورای اسلامی ضمن استفاده از بخشی از وقت رئیس جمهور در موافقت با کلیات بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم گفت: شعار رئیس جمهور انصاف بوده، انصاف یعنی قضاوت براساس درک شرایط موجود، ما در کشور با توجه به شرایطی که در آن به سر می‌بریم، نیازمند وفاق، همدلی، همسویی، هماهنگی و همکاری جدی هستیم

وی افزود: تلاش برای وفاق امر ممدوح است، اینکه رئیس جمهور تحت فشار برخی سهم‌خواهان قرار نگرفت و سعی کرد با دیدگاه خودشان کابینه هماهنگ در راستای وفاق تشکیل دهند یک امر ممدوح، سنجیده و قابل دفاعی است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس بیان کرد: من دیدم یک ستاد موازی تشکیل شده برای اینکه اجازه ندهند کلیات کابینه موفق شود. ستاد موازی بخش‌هایی هستند که دنبال پست، مقام و وزارت بودند حتی برخی از افرادی که در رده دوم و سوم مطرح بودند با برخی نمایندگان تماس گرفتند که به فلان وزیر رای بدهید ما گزینه بعدی هستیم.

حجت‌الاسلام سلیمی عنوان کرد: اینکه رئیس جمهور زیر بار زورگویان و تمامیت خواهان و کسانی که به دنبال خالص‌سازی از نوع خودشان بودند نرفت، واقعا قابل دفاع است.

وی ادامه داد: برخی می‌گویند ما مشاور هستیم، مشاور به معنای این است که کمک فکری کند. اینکه برخی به‌دنبال این هستند که مطلب خود را تحمیل کنند، تحمیل با مشاوره کاملا متفاوت است

سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت: نکته سوم اینکه گفته می‌شود کابینه مشارکتی، این موضوع اولا جواب نقضی دارد و ثانیا جواب حلی دارد، جواب نقضی این است که در همه کابینه‌ها سلایق متفاوت بوده است. رئیس جمهور به عنوان فرمانده کابینه باید اینها را همسو و همراه کند

حجت‌الاسلام سلیمی تصریح کرد: همانطور که رئیس جمهور هم گفتند، اکنون بحث کلیات مطرح است نه تک تک و مصدایق وزرا. براساس دفاع از کلیات به معنای رای به کل نیست و اختیار با نمایندگان است

وی اضافه کرد: ما باید صبر کنیم اول سخنان عزیزان را بشنویم و بعد تصمیم‌گیری کنیم. البته شاخص‌هایی که مقام معظم رهبری فرمودند حتما مدنظر رئیس جمهور و مجلس است و رئیس جمهور امروز دوبار به صراحت به این مساله اشاره کردند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با اشاره به بحث شایسته‌سالاری اظهار کرد: من توقع داشتم بحث شایسته‌سالار در سخنان مخالفین قانون کلیات و نه کل، چرا که کاملا با هم متفاوت است- مطرح شود. بحث شایسته‌سالاری مساله مهمی است و ما نباید از آن فاصله بگیریم. چرا وقتی که بحث شایسته‌سالاری مطرح می‌شود برخی برمی‌آشوبند

حجت‌الاسلام سلیمی ادامه داد: ممکن است متنی که رئیس جمهور دارند اشکالاتی داشته باشد، اما روحیه‌ای که من در ایشان سراغ دارم طی ۱۶ سالی که در مجلس همکار بودیم ایشان به‌راحتی حرف حق را می‌پذیرند و ثانیا رویه متواضعانه ایشان می‌تواند کمک کننده باشد.

وی افزود: رئیس جمهور شعار‌هایی دادند و فرمودند من با این کابینه می‌توانم شعار‌ها را عملیاتی کنم. مجددا تاکید می‌کنم کلیات و هماهنگی با کلیات به معنای کل نیست. این اختیار تک تک نمایندگان است امیدوارم خط مشی کلی کابینه که مورد تاکید رئیس جمهور است مدنظر تک تک نمایندگان قرار بگیرد و کابینه هر چه سریع‌تر مستقر شود.

نماینده موافق: پزشکیان هنوز مستقر نشده، بحران تأمین ارز واردات دارو را حل کرد

عبدالحسین روح الامینی نماینده مردم تهران در مجلس در موافقت با کابینه پیشنهادی رئیس جمهور گفت: جناب آقای دکتر پزشکیان، فرزانه صادق دانشمند هستند وعده صادق آقای دکتر پزشکیان در مناظرات و در طول انتخابات، امروز محقق شده و ایشان تشکیل دولت وفاق ملی و اینکه آغازی نو بر حکمرانی و مشق سیاست بر کشور داشته باشد را عملا شروع کرده است بر خلاف همه پیش بینی‌ها در دولت‌های گذشته.

وی افزود: آقای پزشکیان به صراحت گفته است من دولت سوم کسی نیستم؛ دولت اول آقای پزشکیان حفظه الله، محقق شده است؛ این را باید قدر بدانیم و زمینه استمرار آن را فراهم کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در هفته گذشته، آقای پزشکیان در نشست دولت تأکید کرد که کابینه به این ۱۹ نفر ختم نخواهد شد مسأله اصلی، سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر انقلاب و برنامه هفتم توسعه است ۱۷ صفحه برنامه دولت بارگذاری شده است، اما کسی اینها را امروز نقد نکرده است.

روح الامینی اظهار کرد: از این که آقای دکتر پزشکیان عزمشان جزم است تا تغییر و تحول به نفع مردم را کلید بزنند، مثالی بزنم؛ در هفته گذشته رئیس‌جمهور هنوز مستقر نشده بود، با من تماس گرفت و ۱۰ دقیقه مشورت از من خواست در حوزه‌ای که احتمال می‌داد من در آن حوزه متخصص هستم، بلافاصله روز بعد آقای فرزین در بانک مرکزی جلسه گذاشت و آقای قائم پناه در خصوص تأمین ارز دارو دستور داد.

وی بیان کرد: آقای قالیباف اردیبهشت سال گذشتته ۴ وزیر را صدا کرد تا در زمینه تأمین ارز دارو و تجهیزات جلسه گذاشت و انرژی زیادی از مجلس برد؛ آقای دکتر پزشکیان در کمیسیون بهداشت محکم ایستاد تا مصوبه قانونی تخصیص یک درصد مالیات ارزش افزوده به ارز دارو را سازمان برنامه و بودجه اجرا کند؛ اما امسال هنوز تا مستقر نشده، پیگیر اجرای قانون به نفع مردم است و از بحران احتمالی چند ماه آینده پیشگیری کرد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: پزشکیان عزم خود را نشان داده، ادامه آن را نمایندگان باید همکاری کنند در تخصصی‌ترین حوزه‌ای که خود پزشکیان مجتهد است و وزیر بهداشت بوده، به وزیر پیشنهادی آقای پزشکیان اعتماد نکنیم؟ در حوزه‌ای که یک بانو را تعیین کرده و تمام مدارج را پله به پله بالا رفته و نه آسانسوری، اعتماد نکنیم؟

رئیس جمهور صحن علنی مجلس شورای اسلامی را ترک کرد

«مسعود پزشکیان» که از صبح شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ به منظور دفاع از کابینه پیشنهادی خود در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرده بود، دقایقی پیش از صحن علنی مجلس خارج شد.

تاجگردون: اینکه پزشکیان ۲ هزار صفحه برنامه ارائه نکرد را به فال نیک بگیرید

غلامرضا تاجگردون عصر شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ در دومین جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم ضمن استفاده از بخشی از وقت رئیس جمهور در موافقت با کلیات بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم تصریح کرد: امروز روز زیبایی بود، روزی که یکی از عزیزترین افراد نزدیک به رئیس‌جمهور در نقد او صحبت کرد و در انتها گفت که من به شخص رئیس‌جمهور اعتماد دارم.

وی افزود: زیباتر آن بود که کسی که تمام قد برای رای آوردن پزشکیان ایستاد، امروز در دفاع از پزشکیان صحبت کرد. امروز را قدر بدانید که روز انسانیت و بزرگی مجلس است، روزی که می‌توانیم وفاق را در صحبت نمایندگان ببینیم، شاید بر کسی خرده بگیریم، اما در باب کلیات آنچه روح کابینه است می‌خواهیم صحبت کنیم.

تاجگردون با تاکید بر اینکه ایران امروز نیاز به کمک همه ما دارد و ما حق نداریم نفس‌های به تلاطم ایران را بیش از این آزار دهیم، ادامه داد: دشمنان ایران را هدف گرفته‌اند، نه پزشکیان و قالیباف و یا جلیلی را. نه با دعوای ما خوشحال می‌شوند و نه با شادی ما، آنها ایران ما را نمی‌خواهند و ما باید بجز این به چیزی نیاندیشیم.

نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: امروز نقطه قوت پزشکیان را به عنوان نقطه ضعف او معرفی می‌کنند، می‌گویید پزشکیان برنامه ندارد، این را به فال نیک بگیرید که نیامد بگوید ۲ هزار صفحه برنامه دارم. نقطه قوت پزشکیان را نقطه ضعف او ننامید؛ ما باید پاسخگوی درخواست پزشکیان باشیم چرا که ما برنامه را نوشتیم و ما آنرا تصویب کردیم.

وی افزود: پزشکیان با این کابینه آمده است خوب یا بد، برای ایران و ملتمان با او همراهی کنید.

نماینده موافق: کمک کنیم کابینه وفاق ملی تشکیل شود

سید شمس‌الدین حسینی ضمن استفاده از بخشی از وقت رئیس جمهور در موافقت با کلیات بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، گفت: اگر به این نکته توجه کنیم که انتخابات زودهنگام برگزار شده است، بخشی از کاستی اگر وجود داشته باشد، برطرف می‌شود.

وی اضافه کرد: من این توفیق را داشتم که برنامه ۱۹ وزیر پیشنهادی را بررسی کنم؛ همانطور که آقای پزشکیان روی برنامه هفتم توسعه تأکید کردند، وزراء هم بر همین مبنا برنامه خود را تنظیم کردند. اینکه بگوییم برنامه ندارند، محل تردید است.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اگر رئیس جمهور و دولت موفق شوند همین احکام را اجرا کنند کافی است. ما نباید دوباره انتظار این را داشته باشیم که مسأله و موضوع جدید مطرح شود.

حسینی با بیان اینکه برنامه‌های رئیس جمهور را مطالعه کردم و دولت وفاق ملی نظر من را جلب کرد، خاطرنشان کرد: در شرایطی که بیماری‌های اقتصادی کشور مزمن شده و مسائل امنیتی کشور عمق پیدا کرده است، آیا جز با وفاق ملی می‌توان آنها را حل کرد؟

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: ببینید چند نفر از وزرای معرفی‌شده اصولگرا هستند؟ ۳ نفر از دولت قبل است، ۲ نماینده حضور دارند، اگر اصلاح‌طلبان بگویند چرا اصولگرا در کابینه است و اصولگرایان بگویند چرا اصلاح‌طلب در کابینه است، چه وفاق ملی شکل می‌گیرد؟

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ما باید گذشت کنیم و نگذاریم کسی از کشتی انقلاب پیاده شود؛ همه ما سوار این کشتی هستیم.

حسینی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی ما دیگر با تکنیک و تاکتیک و سیاست قابل حل نیست، گفت: نیاز داریم دست به اصلاحات ساختاری و نهادی بزنیم که نیازمند پذیرش اجتماعی است. شرط پذیرش اجتماعی هم وفاق ملی است.

وی گفت: اگر کسی پافشاری و بر اشتباهات گذشته خود پافشاری کرد، رأی ندهیم. اما اگر کسی آمد و گفت من می‌خواهم بر کشتی انقلاب سوار شوم و در آن کار کنم، چرا باید جلوی او را بگیریم؟ ۵ روز وقت داریم، باز هم ابهامات را کنار بگذاریم. کمک کنید کابینه وفاق ملی شکل بگیرد.

آقای پزشکیان پذیرفته تا تورم ۴۰ درصدی فعلی به تک رقمی تبدیل شود و به ۹.۵ درصد برسد

مهرداد لاهوتی در جلسه علنی امروز شنبه مجلس شورای اسلامی ضمن استفاده از بخشی از وقت رئیس جمهور در موافقت با کلیات بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم اظهار داشت: برنامه دکتر پزشکیان همان برنامه هفتم توسعه است که قوه مقننه تصویب کرده، رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد اجناب ناپذیر است؛ ۵.۲ درصد این رشد از طریق سرمایه گذاری محقق می‌شود ۲.۸ درصد هم از طریق بهره وری است

وی ادامه داد: هم اکنون ۸ هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در جامعه داریم که باید به تولید هدایت شود و گرنه برای ما ایجاد تورم می‌کند؛ نقدینگی باید به سمت سرمایه گذاری هدایت شود.

لاهوتی افزود: آقای پزشکیان پذیرفته تا تورم ۴۰ درصدی فعلی به تک رقمی تبدیل شود و به ۹.۵ درصد برسد؛ رشد نقدینگی در حال حاضر ۲۵ درصد است بر اساس قانون برنامه باید این عدد به رقم ۱۳.۸ درصد برسد.

وی با بیان این که ناترازی بانک‌ها و اقتصاد ما را عذاب می‌دهد، بیان کرد: برنامه‌های آقای همتی را نگاه کنید بیان کرده که ناترازی بانک‌ها که سالی ۲۰ درصد بر اساس قانون برنامه باید برطرف شود.

لاهوتی افزود: چاره‌ای نداریم جز اینکه از اقتصاد دولتی خارج شویم الان سهم دولت در اقتصاد کشور ۸۰ درصد و سهم خصوصی و تعاونی ۲۰ درصد است؛ این ۲۰ درصد هرگز قدرت رقابت با آن ۸۰ درصد که در بدنه حاکمیت است را ندارد.

وی اضافه کرد: لذا این ۲۰ درصد منابع خود را به طرف خرید خودرو، زمین و مسکن می‌برد و به هر طرف می‌برد، اقتصاد ما را نابود می‌کند، بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۲، تورم ۴۰ درصد است یعنی اگر کسی یک میلیارد تومان پول داشته باشد، اگر با این پول نتواند کاری کند، ۴۰۰ میلیون تومان از ارزش این پول کاسته می‌شود لذا باید این پول را به سمت سرمایه گذاری هدایت کنیم.

وی اظهار داشت: ما امروز ناترازی در انرژی داریم در حال حاضر روزانه ۱۲ هزار مگاوات برق صنایع را قطع می‌کنیم، در زمستان ۳۰۰ میلیون متر مکعب ناترازی در گاز داریم و گاز صنایع را قطع می‌کنیم سالی ۵ میلیارد دلار خسارت قطعی برق و گاز است ناترازی در بنزین داریم که باید همه اینها برطرف شود

لاهوتی افزود: سهم درمان از جیب مردم بالاست در قانون برنامه هفتم تعیین شد که این سهم مردم باید به ۳۰ درصد برسد باید کل مردم ایران تحت پوشش بیمه باشند

وی تاکید کرد: صندوق‌های بازنشستگی ما ناترازی دارند و در سال هزار میلیارد تومان به صندوق‌ها دولت کمک می‌کند؛ این صندوق‌ها باید اصلاح شوند و دولت هم پذیرفته اصلاح کند

در بخش کشاورزی در این دنیایی که این همه دشمنی با ما هست باید خودکفا شویم و غذای خودمان را تأمین کنیم.

نقطه قوت دولت پزشکیان استفاده از نخبگان جناح‌های مختلف سیاسی است

اکبر رنجبرزاده نماینده اسدآباد همدان در جلسه علنی عصر شنبه (۲۷ مردادماه) مجلس شورای اسلامی ضمن استفاده از بخشی از وقت رئیس جمهور در موافقت با کلیات بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم صحبت کرد.

رنجبرزاده گفت: نقطه قوت دولت آقای پزشکیان این است که برای نجات کشور راهی را انتخاب کرده که از همه نخبگان کشور و سلایق چپ و راست و سیاسیون مختلف که توانمد و شایسته هستند استفاده کند. ما به این نگاه احترام می‌گذاریم و نمایندگان مجلس صرفا بر اساس توانمندی و تجربیات و شایستگی نظر می‌دهند.

وی اظهار داشت: ایران اسلامی نیازمند آن است که از همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها استفاد شود، اگر نیمی از جمعیت را نادیده بگیریم این را باید عین تقابل با ملت تلقی کرد. ۵۰ درصد مردم در پای صندوق‌های رأی حاضر شدند، ۱۶ میلیون به دکتر پزشکیان رأی دادند و ۱۴ میلیون نفر به عزیز دیگری، امروز همه ما آمده‌ایم در میدان که به ملت اعلام کنیم برای اعتلای ایران اسلامی بسیج همگانی راه خواهیم انداخت.

نماینده موافق کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی تصریح کرد: اگر بخواهم به دغدغه مخالفین محترم اشاره کنم، دکتر پزشکیان برنامه کلی را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است، اما به قوانین بالادستی، و سیاست‌های ابلاغی قانون برنامه هفتم اشاره دارد، هر کدام از وزرا هم برنامه‌های خودشان را ارائه داده‌اند.

وی راهکار رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد را بر اساس برنامه هفتم توسعه این‌گونه اعلام کرد:

۱. جانمایی در نظام اقتصاد بین‌الملل و دیپلماسی اقتصادی فعال

۲. تعریف نقش ایران در زنجیره‌های ارزش اقتصادی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به ویژه در مسیر کریدور شمال به جنوب از شرق به غرب،

۳. رفع موانع سرمایه گذاری خصوصی و عموی

نماینده اسدآباد هم‌چنین رفع ناترازی بودجه، رفع ناترازی شبکه بانکی، رفع ناترازی انرژی، رفع ناترازی صندوق‌های بازنشستگی را از راه‌های مهار تورم بر اساس قانون برنامه برشمرد.

وی توانمند سازی نهاد دولت را مشروط به اصلاح نظام بروکراسی ناکارآمد، اصلاح نهاد‌ها و شورا‌های متداخل و موازی جهت رفع مشکل در موضوع اقتصادی، عنوان کرد.

نماینده موافق: تعیین وزیر زن، بانوان را به مشارکت سیاسی امیدوار کرده است


سید کریم معصومی در موافقت با برنامه کلی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم خطاب به رئیس‌جمهور گفت: آنچه در این عرصه مهم است، ایجاد وفاق ملی‌است که دولت شما با کابینه تعرفه‌شده، بدان آراسته شده است.

نماینده فومن در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با مداقه در شاخصه‌های وزرای پیشنهادی، مبرهن است که مغلوب بازی‌های سیاسی نشده‌اید و تن به سهم‌دهی نداده‌اید و مرز‌های سهم‌خواهی و سهم‌دهی را درنوردیده‌اید.

وی ادامه داد: تجربه‌گرایی توأم با جوانگرایی، بدون غلبه یکی بر دیگری، یک امتیاز ممتاز است که در کابینه شما مشهود است. تعیین یک وزیر زن و فرزند شهید آن هم برای وزارتخانه مهم راه و شهرسازی، مرز‌های جنسیتی را فرسنگ‌ها جابجا کرده و بانوان را به مشارکت سیاسی امیدوار کرده است.

معصومی افزود: آقای پزشکیان درود بر شما که امروز ترکیب کابینه شما نمایانگر تحقق وعده‌های راستینتان است و نشان می‌دهد که قائل به خالص‌سازی و فاصله ده فرسنگی تا پاستور حتی برای تیم رقیب هم نشده‌اید و این همان وفاق ملی است.

نماینده فومن در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با بررسی برنامه و سوابق وزرای پیشنهادی، معلوم می‌گردد در یک فضای فنی و تخصصی مورد آمایش قرار گرفته و توانمندی هرکدام در حیطه وظایف وزراتی، متناسب‌سازی شده است.

وی اظهار داشت: انتخاب وزرای کاردان و متخصص مانند ظفرقندی و عراقچی، همتی و هاشمی، صادق، صالحی و سیمایی، نوری و دنیامالی و دیگران، حمل بر بده بستان برای تحقق وعده‌ها و مطالبات مردم تلقی نموده تا این تعامل ثمربخش به تحقق خواسته‌های مردم منتهی و نهایتاً به به پیروزی دولت و ملت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر پایه رهنمود‌های مقام معظم رهبری منجر گردد.

معصومی در پایان تأکید کرد: وزرای محترم اگر رأی اعتماد کسب کردید، یار مردم باشید نه بارشان و با نگرش متخصصانه، درد‌های مردم را دوا کنید. /  ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده